icon ambitiancy

De grote keien van het leven

Enige tijd geleden las ik een artikel van een expert op het gebied van Time Management. Op zekere dag gaf deze expert een lezing aan een groep studenten. Om zijn betoog kracht bij te zetten schilderde hij een situatie die de studenten nooit zullen vergeten. Misschien vergaat het jou ook wel zo!

Toen deze man voor deze groep ‘High-powered Over Achievers’ stond zij hij:’Oké, tijd voor een spelletje’. Hij pakte een grote specie kuip en zette hem op tafel. Hij nam een kist vuistgrote keien en plaatste die één voor één voorzichtig in de specie kuip tot die tot de rand was gevuld. Toen er geen keien meer bij konden vroeg de specialist aan de toehoorders of de kuip nu vol was.

Alle studenten beaamden dit.

‘Is dat nu werkelijk zo?’ vroeg de specialist. Van onder de tafel pakte hij een emmer met grind en goot dat over de keien uit. Hij schudde de kuip en de toeschouwers konden zien dat het grind via de ruimte tussen de keien naar beneden zakte en de kuip verder vulde.

Glimlachend vroeg hij de groep nogmaals: ‘Is de kuip nu vol?’

De studenten begonnen achterdochtig te worden. ‘Hoogstwaarschijnlijk niet’, zei één van hen.

‘Heel goed’ zij de specialist. Van onder de tafel pakte hij een emmer met droog zand. Hij strooide het zand in de kuip en het vulde keurig de overgebleven ruimte tussen de keien en het grind.

Hij stelde weer dezelfde vraag:’Is de kuip nu vol?’  ‘Nee, nee’ riep de klas nu in koor. (het waren goed geprogrammeerde Amerikaanse studenten) ‘Heel goed’ zij de specialist. Hij nam een emmer met water en goot dat erbij totdat de kuip tot de rand toe was gevuld.

Hij keek naar de klas en zij: ‘Wat toont deze demonstratie nu eigenlijk aan?’

Haantje de voorste stak zijn hand op en zij: ‘Wat dit aantoont is dat, hoe vol je planning ook zit, er altijd wel wat meer bij kan. Als je het maar goed genoeg probeert!’

‘Deze keer heb je het mis’ zei de specialist met een wijze lach. ‘Wat deze demonstratie ons leert, is dat wanneer je de grote keien er niet als eerste indoet, je ze er helemaal niet meer in krijgt!!!’

Deze wijze les zou ‘De Grote Keien van het Leven’ kunnen heten.
Weet jij welke de ‘Grote Keien’ in jouw leven zijn?
Een doel wat je wilt bereiken, tijd met dierbaren, dingen waarin je gelooft waarmaken, opvoeding, carrière, geld, rust, normen en waarden, je inzetten voor een goede zaak, iets voor anderen betekenen, anderen iets leren of anderen ondersteunen, ergens verantwoordelijkheid voor nemen?

Dus als je nog eens over dit korte verhaal nadenkt, vraag je dan eens af wat de ‘Grote Keien’ in jouw leven zijn? Plaats ze zo snel mogelijk in jouw kuip!

Wat zijn jouw grote keien en heb je ze al gepland?

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Time Management Big Rocks of Life  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Creƫren van betrokkenheid

Bij verandertrajecten in organisaties komt het nogal eens voor dat mensen weerstand bieden of 'niet mee willen'. Vaak vraagt men zich af waar dat nou aan ligt. Ook de afgelopen week kwam dit in diverse gesprekken weer naar voren: Hoe je betrokkenheid bij verandering kunt bewerkstelligen?
Daar wilde ik wel eens een blogje aan wagen, dat was ook alweer veel te lang geleden ;^)

Het viel me in die gesprekken op dat veel mensen betrokkenheid willen bereiken door mensen goed te informeren over wat er speelt. Bijvoorbeeld door de stukken rond te sturen voor commentaar of deze in speciale teammeetings te bespreken. Maar toch blijkt dit niet te werken en voor mij is heel duidelijk waarom!

Betrokkenheid creëer je namelijk vooraf!

Voor mij is er een groot verschil tussen vooraf betrekken van mensen of achteraf informeren. Het lijkt er een klein beetje op, maar het is echt significant anders. Bij achteraf informeren ben je namelijk geen onderdeel van het proces. Je was er niet bij en kent daarom de 'ins' en 'outs' van het voorstel niet en hebt ook je inbreng niet kunnen doen. Dit krijg je achteraf (bijna) niet meer voor elkaar omdat het voorstel als voldongen feit overkomt. Ook de vraag om feedback komt zinloos over omdat dit al een gepassseerd station lijkt.
Bij vooraf consulteren ben je er vanaf het begin bij en kun je ook echt bijdragen in de discussie. Jouw inbreng wordt daarbij gewaardeerd, sterker nog zonder jou kan de meeting niet eens doorgaan! Dit kan betekenen dat het wat langer duurt voordat de meeting tot stand komt of dat we er samen uit zijn, maar het resultaat wordt wel door alle betrokkenen gedragen!

Wil je snel gaan, ga dan alleen.
Wil je ver komen, ga dan samen!

Binnen de RASCI Methode maken we dat verschil overigens heel eenvoudig helder met het C-tje en het I-tje. Het C-tje staat namelijk voor Consulteren vooraf, terwijl het I-tje staat voor informeren achteraf.

Zie voor het creëren van betrokkenheid ook mijn artikel over 'Verantwoordelijkheid nemen'.

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Veranderen RASCI Methode Betrokkenheid  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Platform Inspirerend Organiseren

Zou het niet fantastisch zijn als we op die manier met elkaar om zouden gaan en zo een echt inspirerende werkomgeving konden creëren? Dat was zo ongeveer de lading van het gesprek wat ik afgelopen maandag had ik met een goede vriend van me (Martijn den Ouden van Esveco). Aanleiding was de geweldig inspirerende uitzending van Tegenlicht die hij me had aangeraden te bekijken. Hierin legt Ricardo Semler uit hoe hij Semco heeft getransformeerd tot het meest succesvolle bedrijf van Brazilië. Het levende bewijs dat radicaal anders werkt: minder regels en minder toezicht zorgen voor grotere productiviteit en geluk!

Hier werd dan ook het idee geboren om met elkaar van gedachten te wisselen over hoe je hier in de praktijk vorm aan kunt geven, waar je allemaal tegenaan loopt, maar vooral ook wat je allemaal al wel gelukt is. Want dat het anders kan en moet wordt steeds duidelijker en dat steeds meer mensen anders willen inmiddels ook. Zeker in mijn werk zie ik deze ontwikkeling gestaag vorm krijgen en in diverse methoden en technieken ook terugkomen. Denk hierbij aan het Rijnlandmodel, Appreciative Inquiry en Geweldloze Communicatie, allemaal wijzen ze wat mij betreft dezelfde kant op. Een kant waar we af gaan van drijfveren als angst, wantrouwen en daarop gebaseerde controle mechanismen naar nieuwe waarden van vertrouwen, vakmanschap en verbinding (de 3 V's van het Rijnlandmodel). Van vaste organisatievormen waar de baas het voor het zeggen heeft naar fuzzy organisaties waar degene die het weet het mag zeggen. Van verticaal naar horizontaal organiseren en van transpireren naar inspireren ;^)

INSPIRATIEKRING

Om nu de daad bij het woord te voegen wil ik graag een initiatief starten om met ondernemers een Inspiratiekring te vormen waarin we met elkaar aan de slag gaan. Met elkaar ervaringen met inspirerend organiseren uitwisselen en dat ook op basis van die uitgangspunten met elkaar doen. Samen afspreken hoe we dat willen vormgeven en het vervolgens ook meteen doen, co-creerend de brug bouwen naar inspirerende organisaties. Het idee is dat we als volgt te werk gaan:

Uitgangspunten:

  • Een Inspiratiekring bestaat uit 6 ondernemers
  • We komen in een cyclus 6 keer bij elkaar
  • Iedere deelnemer organiseert een keer een sessie (met ontbijt)
  • We besluiten samen wat het thema voor een volgende sessie wordt
  • We houden ontbijtsessies van 7.30 - 9.30 uur (voorstel, zodat we nog een hele dag voor ons hebben)

Je meld jezelf aan via een mailtje naar mij. Ik start de Inspiratiekring op en leg de verbinding met andere ondernemers en ben vervolgens ook gewoon deelnemer. Indien gewenst kan de cyclus herhaalt worden en bij voldoende aanmelding start ik gewoon weer een nieuwe kring op.

Wie doet er mee?

 

Geplaatst in Ambitiancy People Process Strategy  | Getagged: Rijnlandmodel Inspiratiekring  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Ontwikkelen van competenties (1)

Veel organisaties waarmee ik samenwerk stoeien met praktische vragen over het ontwikkelen van hun leidinggevenden of commerciële medewerkers. Veelal is al in kaart gebracht welke competenties essentieel zijn voor een bepaalde functie en heeft men ook wel scherp welke nog aandacht verdienen. Maar onderstaande vragen blijken niet altijd even gemakkelijk te beantwoorden, vandaar dit eerste blog in een serie die hier duidelijkheid in kan geven.

Hoe ontwikkel ik essentiële competenties van mijn medewerkers?

Welke competenties ontwikkel ik eigenlijk als ik een bepaalde training bij Ambitiancy volg?

In dit eerste blog wil ik het hebben over een van mijn favoriete trainingen die ik organiseer, namelijk Vol-Ledig Communiceren. Een training die ik al meerdere jaren zowel open als bedrijfsintern organiseer en welke ik voor dit jaar ook meerdere keren heb ingepland. De basistraining bestaat uit twee praktisch ingerichte dagen en richt zich op specifieke vaardighedenen die hierin ontwikkeld worden door zowel communicatieve als fysieke oefeningen (gebaseerd op Aikido). De giraf staat hierbij symbool voor het landdier met het grootste hart (letterlijk), die geen natuurlijke vijanden heeft en met zijn lange nek alles rustig en objectief kan overzien. De giraf kan met zijn plastic achtige tong de scherpe doornen van de acacia bladeren omhullen en vermalen, hetgeen symbool staat voor het verwerken van de scherpe woorden die een gesprekspartner kan gebruiken en de objectieve houding van een professional hierbij ;^)

Doelgroep
Leidinggevenden, (commerciële) medewerkers, professionals en anderen die in hun werk veel communiceren en de effectiviteit van hun communicatie willen vergroten. Zoals bedrijfsleiders, afdelingsmanagers, account managers en commerciële binnen- en buitendienst medewerkers, maar ook zelfstandige professionals (ZZP-ers).

In onderstaande overzicht staan alle competenties welke in de training Vol-Ledig Communiceren gericht worden ontwikkeld. De competentieset die ik hiervoor gebruik komt van SHL en geeft per competentie ook een toelichting van wat elke competentie exact betekent. Indien gewenst wordt dit in de praktijk nog ondersteund door voorbeelden van effectief gedrag, oftewel gedrag wat een positieve bijdrage geeft aan de betreffende functie.

Interpersoonlijke sensitiviteit (inlevingsvermogen):
Heeft oog, zorg en respect voor de gevoelens van anderen, toont
belangstelling voor de mening van anderen, stelt zich positief en
tolerant op ten opzichte van verschillen in behoeften en zienswijzen.

Klant- en servicegerichtheid:
Gericht op een vlotte, efficiënte en persoonlijke service aan klanten,
doet alles om ervoor te zorgen dat aan de behoefte van de klant wordt voldaan.

Opbouwen en onderhouden van relaties:
Is in staat op alle niveaus relaties met mensen op te bouwen en te
onderhouden, stelt anderen op hun gemak, bevordert harmonie en
consensus door diplomatiek optreden bij onenigheid en potentiële conflicten.

Multicultureel bewustzijn
Is in staat met mensen van andere culturen en komaf om te gaan,
zich in te leven en dingen vanuit hun perspectief te bekijken.

Integriteit
Houdt er zowel persoonlijk als zakelijk hoge ethische maatstaven op na,
toont integriteit en eerlijkheid in het contact met anderen.

Stressbestendigheid:
Blijft kalm, objectief en blijft moeilijke situaties meester, blijft goed
presteren onder druk, accepteert kritiek zonder vijandig of defensief te worden.

Zoals je hierboven kunt zien zijn er maar liefst 6 competenties die gericht ontwikkeld worden bij het volgen van de training Vol-Ledig Communiceren. Meer weten over deze training of het inzetten van competentiemanagement voor uw organisatie? Neem dan rechtstreeks contact op met Ambitiancy of schrijf je direct in voor de eerstvolgende open training.

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Geweldloze communicatie Vol-ledig communiceren Competentiemanagement Vaardigheidstraining  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Functioneringsgesprekken makkelijk gemaakt!

Heeft u ook zo'n drukke weken achter de rug waarin van alles nog even geregeld moet worden voordat het jaar om is. En dan moeten er eigenlijk ook nog functioneringsgesprekken gehouden worden!
Afspraken inplannen met de medewerkers, de juiste formulieren erbij zoeken, functieomschrijving opvragen bij P&O en ook nog even de laatste versie van het afdelingsplan opduikelen, wat een rompslomp!
Weet je wat, dat doe ik volgende week wel, want dan is het weer lekker rustig. En volgende week wordt volgende maand en voordat je het weet is het eerste kwartaal alweer voorbij ...

Herkenbaar? Nou, vanaf nu hoeft het niet meer zo omslachtig!
Hoe? Met de online webapplicatie van Improving insights kan dit alles vanachter uw computer!
Onafhankelijk van tijd of plaats!

Zowel het inplannen van de gesprekken met een automatisch mailtje naar uw medewerker, als het voorbereiden en vastleggen van uw gesprek is hiermee mogelijk*. Of het nu gaat over de ambities van uw medewerkers, de doelstellingen die u wilt vastleggen of de ontwikkelafspraken die u wilt maken. Dit is allemaal eenvoudig vast te leggen en ook rechtstreeks te gebruiken bij uw beoordelingsgesprek aan het einde van het jaar. Wilt u tussentijds besproken zaken evalueren of is aanpassing nodig door allerlei ontwikkelingen? Geen punt met Improving insights en natuurlijk ook net zo gemakkelijk ingepland en voor u in overzicht gebracht.

Ook het overzichtelijk per afdeling in kaart brengen van de geplande gesprekken, gemaakte afspraken en gerealiseerde resultaten is vanaf nu een peuleschil!
Natuurlijk verwacht u dat dit enorme investeringen met zich meebrengt, maar ook hier zullen wij u verbazen. 
U kunt namelijk al starten met Improving insights vanaf € 2,95 per medewerker per maand!

Kijk voor meer informatie op Improving insights of kies direct de versie die bij u past!

* De bovengenoemde functionaliteit is beschikbaar vanaf de Standard versie.

Geplaatst in Improving insights People  | Getagged: Functioneringsgesprekken Functioneringsgesprek Business in control  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Veelgestelde vragen (FAQ)

Het is mogelijk om de rechten van gebruikers voor het beheren van instellingen en documenten binnen Improving insights  zeer nauwkeurig in te stellen. U kunt daarmee die mensen bevoegd maken die ook de benodigde kennis in huis hebben. Hiermee wordt het beheren en onderhouden een gezamenlijke verantwoordelijkheid en is de betrokkenheid van uw mensen optimaal!
In dit artikel maak ik duidelijk hoe dat geregeld is en wat voor rechten er allemaal in te stellen zijn.

Beheerdersrollen
Deze week heb ik namelijk verschillende vragen gehad van beheerders over wat nu precies de verschillen zijn tussen de diverse beheerdersrollen die mogelijk zijn binnen Improving insights. De belangrijkste beheerder binnen de applicatie is de Applicatiebeheerder. Dit is de centrale contactpersoon voor de applicatie, lees hierover meer onder Wat doet een Applicatiebeheerder? Naast de Applicatiebeheerder kunnen ook per module nog beheerders aangesteld worden, die alleen bepaalde instellingen van een module mogen wijzigen. In het volgende artikel wordt kernachtig aangegeven welke instellingen dat per module zijn: Wat mogen de overige beheerders?

Gebruikersrollen
Ook was er helderheid gewenst in de verschillende autorisaties die mogelijk zijn om aan gebruikers toe te kennen. Voor elke gebruiker dient namelijk bepaald te worden welke rechten deze heeft binnen de applicatie en tot welke informatie deze daarmee toegang krijgt. In het artikel Wat betekenen de verschillende autorisaties? wordt aangegeven welke rechten dat zijn.

(Proces)eigenaar
Vervolgens is het ook mogelijk om binnen de applicatie per document een eigenaar aan te geven, die daarmee weer bepaalde rechten krijgt op document niveau! In het artikel Wat mag een eigenaar? wordt uitgelegd welke rechten dat zijn.

Bekijk meer veelgestelde vragen over Improving insights op de Frequently Asked Questions (FAQ) pagina's.

Geplaatst in Improving insights People  | Getagged: Beheerdersrollen Gebruikers aanmaken Autorisaties FAQ  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

The 3 A’s of awesome

Prachtige TED talk van Neil Pasricha over hoe je in het leven kunt staan ondanks tegenslagen die je hebt gehad. Hoe je kunt genieten van de alledaagse dingen die het leven zo mooi maken en die zo vanzelfsprekend lijken. Zijn blog hierover 1000awesomethings.com is een prijswinnend succes geworden. De eenvoud van de 3 A's maken deze juist zo krachtig en universeel: Attitude, Awareness en Authenticity. Kijk en luister ernaar, geniet ervan en pas toe wat je eigenlijk al weet ;^)

 

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: YouTube aanrader Awesome TED Talk  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Eerste upgrade webapplicatie

Vandaag is de eerste upgrade van de webapplicatie Improving insights uitgevoerd na de lancering hiervan in april. Naast diverse bugfixes zijn in deze upgrade ook diverse nieuwe functionaliteiten toegevoegd:

  1. Verbeterde navigatie
    Het ontwerp en de layout van de webapplicatie is nu volledig doorgevoerd conform het webdesign waardoor met name de gebruiksvriendelijkheid van de hoofdnavigatie enorm is toegenomen. De navigatiebalken voor de verschillende modules zijn nu veel intuitiever te gebruiken en ook het geselecteerde menuitem wordt nu duidelijk bovenaan weergegeven. Je ziet hierdoor duidelijk waar je bent en in welk menu je aan het werken bent. Ook worden ingelogd voortaan je naam, functie en organisatie bovenin het scherm weergegeven en is er meer ruimte voor content.
     
  2. Beheer medewerkers toegevoegd
    In deze upgrade is het beheer van medewerkers toegevoegd waardoor beheerders zelf medewerkers toe kunnen voegen en kunnen activeren of deactiveren door middel van het toekennen van een gebruikersnaam en een inlogcode. Naast minder supportvragen voor ons levert het ook meer snelheid, flexibiliteit en autonomie op voor de beheerders en gebruikers van de applicatie.
     
  3. Wachtwoord opvragen en wijzigen
    Gebruikers kunnen vanaf nu vergeten wachtwoorden opvragen door op de knop 'vergeten?' te drukken welke zich onder de inlogvelden bevindt. Ook kunnen gebruikers het eigen wachtwoord wijzigen als ze ingelogd zijn voor een nog betere beveiliging. Wij raden gebruikers dan ook aan regelmatig hun wachtwoord te wijzigen.
     
  4. Helpdesk toegevoegd
    Als extra functionaliteit is nu standaard de helpfunctie aanwezig binnen de webapplicatie. Deze is via de knop 'Helpdesk' bovenaan in het scherm is te bereiken als gebruikers zijn ingelogd. Voor meer gebruiksgemak zijn de gegevens van de gebruiker al ingevuld en kunnen vragen gesteld worden over 'Ondersteuning bij gebruik' en is er de mogelijkheid om problemen te melden. Deze worden in eerste instantie gestuurd naar de Applicatie Beheerder van de organisatie die getraind is in het gebruik van de applicatie en hierdoor eenvoudige vragen direct kan beantwoorden (eerste lijn). Indien deze de vraag of het probleem niet kan afhandelen schakelt deze Improving insights in voor support. 
     
  5. Veelgestelde vragen (FAQ)
    De veelgestelde vragen zijn uitgewerkt in een database waar gebruikers eenvoudig kunnen zoeken naar antwoorden op hun vragen. Deze is voor hen gemak nu ook via de bovenste navigatie van de applicatie te bereiken door op 'Frequently Asked Questions' te drukken, waarna de gebruiker op een aparte website terechtkomt.  

Met deze upgrade proberen wij de applicatie nog gebruiksvriendelijker te maken, zoals we dat ook in de toekomst zullen blijven doen.
Bekijk de upgrade op www.improvinginsights.com of vraag een online demo aan via het contactformulier.

Geplaatst in Improving insights People  | Getagged: Nieuwe release Extra functionaliteit  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy icon ambitiancy

NIEUW: Open trainingen

Tot nu toe gaf ik mijn trainingen uitsluitend bedrijfsintern en waren deze hierdoor niet voor iedereen toegankelijk. Een aantal trainingen die ik verzorg zijn echter uitermate geschikt om ook als open training te organiseren. Zeker nu steeds meer ondernemers gebruik gaan maken van de webapllicatie Improving insights, onstaat er vraag naar de achterliggende gedachte en praktische ondersteuning bij het toepassen daarvan.

Vanaf september dit jaar zal ik onderstaande open trainingen verzorgen, welke helemaal zijn afgestemd op de mogelijkheden van Improving insights:

De data zijn zo gekozen dat je in oktober al je Businessplan voor komend jaar gereed kunt hebben en direct kunt beginnen met heldere afspraken te maken met je medewerkers tijdens de functioneringsgesprekken die daarop volgen. Als je ook je processen nog op orde wilt hebben en verantwoordelijkheden kernachtig in kaart (middels RASCI), kies dan voor de workshop Process Management. Lees meer over deze trainingen door op de betreffende banner te klikken en schrijf je nu al in op een van de ingeplande dagen of vraag naar de bedrijfsinterne versie.

Geplaatst in Ambitiancy Improving insights People Process Strategy  | Getagged: Open trainingen  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Sturen op tekorten of op talent?

Wat is waarschijnlijk  inspirerender?
Medewerkers demoraliseren door te focussen op hun tekorten,
of het beste uit hen halen door te zoeken naar hun talenten …

Volgens mij is het antwoord even logisch als de praktijk weerbarstig. We groeien namelijk letterlijk op in een omgeving waarin het normaal is vanuit tekorten of problemen te redeneren. Dit levert dan per definitie conservatieve resultaten op, je haalt immers hooguit 100% van de mogelijkheden die er al waren …

Traditionele benadering

De meeste opleidingen gaan nog steeds uit van opleiden gericht op het bijspijkeren van onderontwikkelde competenties. Het zoeken naar de eigenschappen die je belemmeren door te groeien en deze vervolgens verder ontwikkelen. Herkenbaar toch?
Maar, omdat de nádruk hierbij ligt op wat mensen nog níet kunnen, is het ook niet vreemd dat studenten hun heil zoeken in bijbaantjes waarin ze zich wél denken te kunnen ontplooien …

Ook binnen het bedrijfsleven wordt dit in persoonlijke ontwikkelingsgesprekken (POP) overigens uitvoerig bedreven. En iemand die níet zo goed is in het leidinggeven aan, en motiveren van anderen, sturen we dus naar een management opleiding …

Onderzoeken wijzen echter uit dat mensen moeilijk in beweging komen, wanneer ze op hun zwakke plekken gewezen worden. Medewerkers presteren volgens diezelfde onderzoeken juist beter, zodra ze op zoek gaan naar hun talenten.

Dus nu we dat weten, wat kunnen we daar dan mee?

Stel je eens voor dat je als leidinggevende tijdens het jaarlijkse functioneringsgesprek de volgende vragen zou stellen:
- Wat heb je de afgelopen periode gedaan waar je het meest trots op bent? en
- Wat kan ik doen om te zorgen dat je dat vaker kunt doen?

Wat voor dynamiek zou dat aan het gesprek geven? En hoe zou zo’n gesprek dan verlopen? Nieuwsgierig? Wat let het je om het gewoon eens te proberen?

Somebody who knows all the right answers is smart.
Somebody who knows all the right questions is wise.

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Appreciative inquiry Quotes Functioneringsgesprek  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Mag ik u voorstellen ...

Vandaag hebben we de eerste projectteam meeting gehad met het voltallige team van VAA ICT consultancy voor de ontwikkeling van de webapplicatie Improving insights©. Voor mij een bijzondere Kick Off omdat het toch een kindje van me is, de geboorte van mijn gedachtegoed in fysieke vorm wordt werkelijkheid. Na de voorbereidingsfase met het definiëren van de functionaliteiten,  schermen en de technische inrichting kan het werkelijke programmeren nu ook echt beginnen. En beginnen doen we dan ook meteen goed, omdat we in week 51 al zullen gaan testen. Vandaar de Kick Off vandaag met de drie extra (!) programmeurs die dit allemaal mogelijk gaan maken.  Zelf heb ik net de eerste fase van het beschrijven van de zogenaamde use cases achter de rug (wat moet er allemaal gebeuren als je op bepaalde knoppen drukt?) en daarmee gaan deze jongens onder andere aan de slag.


Graag stel ik het projectteam aan jullie voor, van rechts naar links: Henri Wilbers (projectleider en ‘databaas’), Paul Hendriks (programmeur), Frank van de Laar (architect), Dawid Tabak (projectsupport en programmeur), Tein Martens (programmeur en coach), Roel Gielen (programmeur) en ikzelf (initiatiefnemer en ‘klant’ ;^).

Met Frank en Dawid heb ik al heel wat uurtjes samengewerkt om alles helder te definiëren en af te bakenen. Complimenten aan Frank over de manier waarop hij de materie doorziet en analyseert en waarde toevoegt aan de functionaliteiten die ik voor ogen heb. Ook alle lof aan Dawid de stille maar harde werker die ons op vele fronten al heeft ontzorgd en met veel geduld al heel concrete schermen heeft gecreëerd in SketchFlow, waarmee nu al een stuk functionaliteit getoond kan worden. Ook Henri heeft zijn toegevoegde waarde al aangetoond door het project strak te plannen en de ambitieuze doelstelling van opleveren in januari ook hard te maken.

Voor de volledigheid wil ik natuurlijk ook graag de stuurgroepleden noemen die op deze foto nog ontbreken. Dit zijn Corné van Aaken (Directeur) en Will Kroot (bedrijfsleider) die op de achtergrond natuurlijk een essentiële rol spelen om dit prachtige project mogelijk te maken. Ik ben trots op dit professionele team dat succesvol ondernemen makkelijker gaat maken!

Wil je alvast meer weten over Improving insights©? Kijk dan ook op mijn nieuwe blog waarop ik de applicatie nader toelicht en waar ik steeds meer zal schrijven over de ontwikkelingen op dit gebied: http://improvinginsights.nl/. Let vooral ook op de horizontale navigatiebalk voor meer informatie over de verschillende modules.

Geplaatst in Improving insights People  | Getagged: Webapplicatie VAA ICT Consultancy Projectteam  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Different or the same?

 

‘I thought knowing people was knowing how they were different.
Now it’s quite different, it’s how they are the same …’

- Nic Askew

Toen ik deze quote vandaag weer tegenkwam zag ik eigenlijk pas waarom deze mij zo aanspreekt. Ik zie de overeenkomst met Geweldloze Communicatie, hoe onze gevoelens en behoeften hetzelfde zijn en ons kunnen verbinden, juist omdat ze universeel zijn …

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Quotes Geweldloze communicatie  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

People might ...

 

“People might remember what you say,
they might even remember what you do,
but they will always remember how you make them feel.”
- Eddie Brown

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Quotes Geweldloze communicatie  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Een dynamische organisatie

Een bedrijfscultuur waarin mensen betrokken en gecommitteerd zijn aan de toekomst van uw organisatie, waarin de structuren, processen en systemen in lijn zijn om de kernprocessen van uw organisatie te ondersteunen, waarin individuele sterkten en talenten maximaal benut worden om consistent hoge prestaties te realiseren.

Zou het niet fantastisch zijn om deel uit te maken van zo’n dynamische organisatie? Die mensen weer centraal zet en ruimte geeft om te groeien? Een organisatie die in staat is te leren en continu processen vorm geeft vanuit een gezamenlijk gedroomde werkelijkheid? Een organisatie waarin Denken, Doen & Leren (weer) met elkaar verbonden zijn en waarin passie, energie en plezier voelbaar is.

Dynamisch organiseren

De organisatie als leernetwerk, waarin mensen kunnen groeien, verantwoordelijkheid nemen en excelleren.

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Dynamischg organiseren Organiseren 2.0  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Wat is VOL-LEDIG Communiceren?

‘Vol aandacht voor elkaar en mét ruimte voor verschillen.’

De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van jouw leven
in eigen hand nemen, door te leven met respect en in harmonie met:
Jezelf – de ander – de omgeving en dús met verschillen.

VOL-LEDIG Communiceren © gaat dus over verantwoordelijkheid nemen en over de kwaliteit van jouw eigen leven. Wil jij weten hoe je jouw communicatie kunt verbeteren en ook in een zakelijke context duidelijker kunt maken wat voor jou belangrijk is? Wil jij ook in staat zijn je echt in te leven in de werkelijke behoeften van je klant of collega?

Wil jij investeren in de kwaliteit van jouw leven en wil je weten hoe je hier (meer) invloed op uit kunt oefenen?

Kijk dan voo

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Geweldloze communicatie Vol-ledig communiceren Open training  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Veranderen van gedrag ...

Afgelopen week kwam bij de training Doelgerichte Functionerings- en Beoordelingsgesprekken de noodzaak voor gedragsverandering weer eens aan de orde. Hoe lastig het is voor leidinggevenden om medewerkers aan te spreken op gedrag. Wat is nu gewenst c.q. effectief gedrag en waar begint gedragsverandering eigenlijk?

Een van de deelnemers had een mooie korte quote die dat beschreef: ‘Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg‘. Dit geeft wel de noodzaak voor verandering aan als je andere resultaten wilt, maar is volgens mij niet het aangrijpingspunt voor een daadwerkelijke gedragsverandering. Het gaat mijns inziens om een verdere ontwikkeling in ons bewustzijn en een bereidheid om anders te kijken dan we gewend zijn. Onderstaand verhaal geeft dat voor mij mooi weer …

Als ik blijf kijken zoals ik altijd heb gekeken,
blijf ik denken zoals ik altijd heb gedacht.

Als ik blijf denken zoals ik altijd heb gedacht,
blijf ik geloven zoals ik altijd heb geloofd.

Als ik blijf geloven zoals ik altijd heb geloofd,
blijf ik doen zoals ik altijd heb gedaan.

Als ik blijf doen zoals ik altijd heb gedaan,
blijft mij overkomen wat mij altijd overkomt!

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Veranderen Gedrag  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

‘Daarbuiten’

Elke keer als je denkt dat het probleem zich ‘daarbuiten’ bevindt, is die gedachte juist het probleem. Zo geef je dat ‘daarbuiten’ de controle over jezelf. De verandering gaat dan van buiten naar binnen. ‘Daarbuiten’ moet eerst veranderen, daarna ben jij pas aan de beurt. De proactieve benadering is om te veranderen van binnen naar buiten. Door zelf anders te worden bewerkstellig je positieve verandering ‘daarbuiten’.

Uit ‘De inspiratie kalender’.

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Quotes Covey  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Wederkerigheid van behoeften

 

Alsof je met een bos hout voor een kachel staat, en zegt:
“Geef mij warmte, dan krijg jij hout van mij!“

Hier denk ik steeds vaker aan als ik geneigd ben de ander te verwijten dat ik niet krijg wat ik graag wil. Het maakt me bewust van de wederkerigheid van behoeften. Daarmee bedoel ik dat het ontvangen van wat je graag wilt begint met het geven van precies datgene wat je zelf ook graag wilt, bijvoorbeeld:

- Begin met luisteren, als je gehoord wilt worden;

- Start met kijken, als je gezien wilt worden;

- Begin met begrijpen, als je begrepen wilt worden;

- Start met vertrouwen, als je vertrouwd wilt worden.

Het ziet eruit als de logica van Johan Cruijf, en dat is het volgens mij ook, maar het blijkt in de praktijk vaak veel moeilijker.  Dan helpt de houtkachel logica me weer in te zien hoe zot het is om de ander te onthouden wat je zelf zo graag wilt …

Het ‘enige’ wat je nu nog hoeft te doen is achterhalen wat je nu zelf zo graag wilt. Dat is op zich namelijk al een erkenning van je eigen behoefte en daarmee mogelijk al een deel van de vervulling ervan …

Over wederkerigheid van behoeften gesproken ;-)

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Quotes Geweldloze communicatie Vol-ledig communiceren Behoeften  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Empathie

Afgelopen week heb ik veel nagedacht over een training die anders liep dan dat ik graag wilde. Ik merkte dat ik veel empathie nodig had voor de frustratie die dit mij gaf. Frustratie die kwam doordat ik enkele belangrijke situaties tijdens de training niet anders heb aangepakt dan dat ik heb gedaan. Door hierbij stil te staan en empathie te krijgen veranderde mijn frustratie in ongemak, onzekerheid en verdriet omdat ik graag bijdraag aan de ontwikkeling van mensen. Ik realiseerde me hoe lastig het op sommige momenten is om zelf toe te passen wat ik verkondig en juist op die momenten empathisch naar mezelf en anderen te zijn.

Toen ik afgelopen weekeinde onderstaande foto met uitleg over empathie zag, wist ik dat ik dit in mijn volgende blog met jullie wilde delen.

Voor mij symboliseert deze foto het empathie proces:

De wolken vertegenwoordigen onze gedachten en emoties, die komen en gaan zoals wolken in de lucht.

De eik vertegenwoordigt het sterke, langzaam groeiende zelf. Door gezonde voeding (inclusief empathie), groeit deze in schoonheid en omvang, en verstrekt schaduw en voedsel voor anderen over een breed gebied.

Het stille water vertegenwoordigt degene die empathie geeft, intern zo stil geworden dat het hart weet wat te zeggen of juist niet te zeggen.De persoon die empathie geeft is een spiegel die de schone heelheid van de spreker weergeeft, ook al ziet deze het zelf niet.

De lichte rimpeling in het water vertegenwoordigt dat weinigen van ons altijd 100% pure empathie kunnen geven. Elke rimpel herinnert ons eraan dat onze eigen emotie aan de oppervlakte kan komen, en geeft ons daarmee een mogelijkheid om aandachtig terug te keren naar stilte.

Bron: Phases of the Moon (Maine NVC Network)

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Geweldloze communicatie Empathie  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Levenverrijkend onderwijs

‘Geweldloze communicatie helpt scholen om prestaties te verhogen, conflicten te verminderen en relaties te verbeteren.’

Marshall Rosenberg geniet wereldwijd bekendheid als pionier in het oplossen van problemen met behulp van Geweldloze Communicatie. Hij heeft de afgelopen veertig jaar van zijn leven gewijd aan het ontwikkelen en het toepassen van het model voor Geweldloze Communicatie.

In dit boek maakt Rosenberg ons duidelijk hoe we deze methode kunnen toepassen op school. Hij laat zien hoe effectief deze methode jonge mensen kan leren om samen te werken, om conflicten geweldloos op te lossen en een bijdrage te leveren aan het welzijn van henzelf en andere mensen.

Ze leren om hun behoeften zonder verwijten kenbaar te maken en respectvol naar elkaars behoeften te luisteren. Kinderen hebben meer nodig dan basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen, hoe belangrijk deze vaardigheden ook zijn. Kinderen mogen ook leren om zelfstandig te denken, om de zin te zien van wat ze leren en om samen te werken en te leven. Als kinderen ondervinden hoe het is om levenverrijkende relaties te onderhouden, komen ze tot bloei.

Dit boek biedt genoeg inspiratie om van de school een levenverrijkende leefgemeenschap te maken. Wat mij betreft een aanrader en een prachtige basis om naar ‘Levenverrijkende organisaties‘ toe te werken.

Bijgaand een voorproefje uit het boekje ‘Levenverrijkend onderwijs‘ (pdf)

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Boekrecentie Geweldloze communicatie  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Waarderende functioneringsgesprekken

Zou het niet mooi zijn om ‘op een andere manier’ functioneringsgesprekken te houden? Een manier waarbij zowel medewerker als leidinggevende enthousiast kunnen terugkijken op een inspirerend gesprek wat aanzet tot meer van het beste wat in de ander zit! In plaats van het plichtmatige uitvoeren volgens een standaard vragenlijst of protocol, naar een meer inspirerende manier gebaseerd op de principes van Appreciative Inquiry.

Ik geef regelmatig trainingen in Functioneringsgesprekken waarbij veelal in eerste instantie de nadruk ligt op het opzetten van een structuur om deze te houden en in tweede instantie op het gesprek zelf. Veelal blijkt dat er bijvoorbeeld nog Functieomschrijvingen en Competentieprofielen nodig zijn om Leidinggevenden helderheid en houvast te geven bij deze gesprekken. Op zich prima handvatten tijdens zo’n gesprek maar ik zou er graag nog iets anders aan toe willen voegen, iets inspirerends.

Aan het begin van het functioneringsgesprek zou ik willen adviseren enkele eenvoudige vragen toe te voegen, namelijk de volgende:

-       Wat heb jij de afgelopen periode gedaan waar je het meest trots op bent? en

-       Hoe kan ik (als leidinggevende) jou helpen daar meer van te krijgen?

Wat voor effect zou het hebben als je als leidinggevende deze vragen stelt en met oprechte interesse kijkt wat dit voor toekomstmogelijkheden biedt. Wat zou er gebeuren als je het beste in mensen de ruimte geeft? Wat zou dit doen met de sfeer in het gesprek?

Het is uitermate eenvoudig hier achter te komen, en wellicht ‘moet’ je er nog een paar houden … Of misschien krijg je er nu zelfs zin in om het eens anders te doen en wordt het een uiterst inspirerend gesprek.

Veel plezier met ‘Mensen inpireren het beste uit zichzelf te halen’!

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Appreciative inquiry Functioneringsgesprek  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Dynamisch organiseren!

Stel je voor …

De ‘Ongeneeslijk Gezonde Organisatie’ waarin we:

  • Samenwerken op basis van onderling afgestemde waarden & principes;
  • In multifunctionele en zelfsturende teams, gebaseerd op gelijkwaardigheid;
  • Waarin individuele talenten maximaal tot ontwikkeling komen;
  • Gedreven door de klant, die onderdeel is van het team;
  • Gefaciliteerd door een leider die het team de ruimte, het vertrouwen en de tools geeft die zij nodig hebben;
  • De organisatie als leernetwerk, waarin mensen kunnen groeien, verantwoordelijkheid nemen en excelleren.

Dynamisch Organiseren, met Passie, Energie en Plezier!

Zin om dit prachtige beeld in jouw organisatie vorm te geven?
Neem dan direct contact met mij op, om te ontdekken hoe ik jullie daarbij kan helpen!

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Dynamischg organiseren Organiseren 2.0  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Eerst geloven dan zien

 

‘Als je zonder twijfel kunt zeggen dat het gaat werken,
dan gaat het ongetwijfeld werken.’

Arno Schilders

Vaak weten we wel dat dit zo is, maar blijkt het toch lastig om werkelijk te geloven in wat je gaat doen. Juist het feit dat we in mogelijkheden kunnen denken, maakt ons als mens zo uniek. We kunnen iets bedenken nog voordat het er is. Van dit principe maken we met de Waarderende Dialoog ook graag gebruik: ‘Eerst geloven, dan zien!’

Sommige mensen willen toch liever eerst het bewijs zien, voordat ze het kunnen geloven. Dan wordt het alleen wel lastig om innovatief te zijn …

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Appreciative inquiry Quotes  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Moeten of willen?

 

‘Zolang moeten geen willen wordt,
zou je het niet moeten willen.’

Arno Schilders

Als ik goed luister naar mezelf en anderen hoor ik regelmatig het woord ‘moeten‘, zoals in ’Ik moet nog iemand bellen’ of‘Ik moet nog een rapport opstellen‘. En bij mij werkt ‘moeten‘ dus helemaal niet, zeker niet als iemand anders het tegen me zegt, maar eigenlijk ook niet tegen mezelf. En vaak blijkt, bij nadere beschouwing, dat er wel een ‘willen‘ (of behoefte) achter zit, omdat ik bijvoorbeeld graag weer contact met die persoon heb (verbinding) of omdat ik graag mijn afspraken nakom (zorgvuldigheid). Het vergt soms alleen even wat extra aandacht om daar achter te komen. Maar voor mij is dat wel de moeite waard gebleken, zeker omdat het heel ander voelt als je iets graag wilt.

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Quotes Geweldloze communicatie  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Afvallen met AI

Het leek me een mooi onderwerp om het jaar mee te beginnen, gezien de vele goede voornemens die rond deze tijd genomen zijn. Graag deel ik hierbij mijn persoonlijke ervaringen van de afgelopen maanden met dit thema. Een thema wat me al vele jaren gefrustreerd bezighoudt met wisselend en vooral kortstondig succes. Herkenbaar … ?

Ik heb aan den lijve ondervonden hoe Appriciative Inquiry ook bij afvallen werkt en het voor mij mogelijk maakte om in 3 maanden tijd 10 kilo af te vallen! Gewoon door te focussen op wat je WEL wilt in plaats van op wat je NIET wilt, een van de principes achter de hele filosofie. Begin oktober werd ik namelijk ‘pijnlijk’ wakker geschud door Harmke Kroeze tijdens een intervisiebijeenkomst Geweldloze Communicatie.  Zij merkte heel helder op dat ik heel duidelijk wist wat ik NIET wilde. Ik had haar namelijk net verteld dat ik ‘NIET meer wilde snoepen‘ en ‘NIET meer wilde roken‘. Zij stelde mij toen de magische vraag, die ik ironisch genoeg normaliter altijd zelf stel: ‘Maar wat wil je nu eigenlijk WEL … ?

De frustratie sloeg direct bij me toe toen ik ontdekte dat ik daar niet direct een antwoord op had, waarbij ik de reactie direct herkende van mensen aan wie ik die vraag zelf pleegde te stellen. Ik had even tijd nodig om dit voor mezelf te verwerken en herkende dat het focussen op wat je NIET wilt juist alleen maar MEER daarvan brengt. Ik herinnerde me ineens hoe ik op de bekende zwakke momenten behoorlijk recalcitrant tegen mezelf zij: ‘Ik maak zelf wel uit of ik wel of niet snoep / rook’ en vervolgens de snoeppot leeg at of een pakje sigaretten oprookte … Who’s fooling who?

Echter, toen ik helder had waarom ik niet meer wilde snoepen en roken, begon het ineens anders uit te pakken. Wat ik namelijk WEL heeeel graag wilde was: Mezelf lekker in mijn lijf voelen en gezond leven!
Ik had een compleet nieuwe mindset en motivatie gevonden die mij op de zwakke momenten juist inspiratie gaf. Want natuurlijk heb ik nog steeds regelmatig trek in iets lekkers, alleen zie ik dan ineens nieuwe mogelijkheden die wel passen in mijn goede voornemen. Lekker radijsjes smikkelen of genieten van een heerlijk appel of iets anders ‘gezonds’.

Veel inspiratie gewenst met jullie goede voornemens!

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Appreciative inquiry Afvallen  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Mantra over vertrouwen

 

TRUST the process
TRUST the people
TRUST the time it takes
TRUST the outcome

- Sallie Lee, Principal - Innovation Partners International

Een voor mij zeer inspirerende mantra welke Sallie ons vertelde gedurende de AI training welke ik bij haar gevolgd heb. Sindsdien heb ik hem regelmatig gebruikt en ik realiseer me steeds meer hoe belangrijk vertrouwen is als je met mensen iets wilt bereiken. Ik wens managers in organisaties graag deze mantra toe … they might be amazed!

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Quotes Vertrouwen Mantra  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Sturen op tekorten of sturen op talent?

 

Wat is waarschijnlijk  inspirerender?
Studenten demoraliseren door te focussen op hun tekorten,
of het beste uit hen halen door te zoeken naar hun talenten …

 

 

Volgens Arno Schilders van organisatieadviesbureau KC&P Business development uit Rosmalen is het antwoord even logisch als de praktijk weerbarstig. We groeien namelijk letterlijk op in een omgeving waarin het normaal is vanuit tekorten of problemen te redeneren.
Dit levert dan per definitie conservatieve resultaten op, je haalt immers hooguit 100% van de mogelijkheden die er al waren … André Meirisonne gaf in het eerste nummer van Expertise al aan dat leerkrachten beloont zouden moeten worden die het beste in studenten naar boven halen. Maar ja, hóe doe je dat dan?

Traditionele benadering

De meeste opleidingen gaan nog steeds uit van opleiden gericht op het bijspijkeren van onderontwikkelde competenties. Het zoeken naar de eigenschappen die je belemmeren door te groeien en deze vervolgens verder ontwikkelen. Herkenbaar toch?
Maar, omdat de nádruk hierbij ligt op wat de studenten nog níet kunnen, is het ook niet vreemd dat ze hun heil zoeken in bijbaantjes waarin ze zich wél denken te kunnen ontplooien …

Ook binnen het bedrijfsleven wordt dit in persoonlijke ontwikkelingsgesprekken (POP) overigens uitvoerig bedreven. En iemand die níet zo goed is in het leidinggeven aan, en motiveren van anderen, sturen we dus naar een management opleiding …

Onderzoeken wijzen echter uit dat mensen moeilijk in beweging komen, wanneer ze op hun zwakke plekken gewezen worden. Medewerkers presteren volgens diezelfde onderzoeken juist beter, zodra ze op zoek gaan naar hun talenten.

Dus nu we dat weten, wat kunnen we daar dan mee?

Lees het volledige artikel: ‘Sturen op tekorten of op talenten?’

Bron: Expertise - Nieuwsbrief voor het hoger onderwijs

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Appreciative inquiry Expertise Talentontwikkeling Onderwijs  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

APS beste leerbedrijf

APS Advertising is op 26 september in Amersfoort door Savantis Kenniscentrum Beroepsonderwijs Bedrijfsleven uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf in de sector Reclame, Presentatie en Communicatie 2008.
Het in het Brabantse Heeswijk gevestigde reclamebureau was samen met HEMA en Accent deco & expo genomineerd.

Uit het juryrapport: APS Advertising heeft ten aanzien van de medewerkers alles goed op een rij. Voor iedere medewerker is er een Persoonlijk Ontwikkelingsplan opgesteld, aangevuld met een Persoonlijk Functioneringsplan. De stagiairs starten met een eigen opleidingsplan, inclusief een aantal doelen, voor zowel de eerste als tweede stageperiode. Stagiairs krijgen niet zomaar iets te doen, ze werken mee aan opdrachten van echte opdrachtgevers.

John en het APS team gefeliciteerd met deze titel!

Bron: Aps weblog

Geplaatst in Ambitiancy People  | Getagged: Persoonlijke ontwikkeling POP Functieprofielen Klant  | Een reactie plaatsen