icon ambitiancy

Platform Inspirerend Organiseren

Zou het niet fantastisch zijn als we op die manier met elkaar om zouden gaan en zo een echt inspirerende werkomgeving konden creëren? Dat was zo ongeveer de lading van het gesprek wat ik afgelopen maandag had ik met een goede vriend van me (Martijn den Ouden van Esveco). Aanleiding was de geweldig inspirerende uitzending van Tegenlicht die hij me had aangeraden te bekijken. Hierin legt Ricardo Semler uit hoe hij Semco heeft getransformeerd tot het meest succesvolle bedrijf van Brazilië. Het levende bewijs dat radicaal anders werkt: minder regels en minder toezicht zorgen voor grotere productiviteit en geluk!

Hier werd dan ook het idee geboren om met elkaar van gedachten te wisselen over hoe je hier in de praktijk vorm aan kunt geven, waar je allemaal tegenaan loopt, maar vooral ook wat je allemaal al wel gelukt is. Want dat het anders kan en moet wordt steeds duidelijker en dat steeds meer mensen anders willen inmiddels ook. Zeker in mijn werk zie ik deze ontwikkeling gestaag vorm krijgen en in diverse methoden en technieken ook terugkomen. Denk hierbij aan het Rijnlandmodel, Appreciative Inquiry en Geweldloze Communicatie, allemaal wijzen ze wat mij betreft dezelfde kant op. Een kant waar we af gaan van drijfveren als angst, wantrouwen en daarop gebaseerde controle mechanismen naar nieuwe waarden van vertrouwen, vakmanschap en verbinding (de 3 V's van het Rijnlandmodel). Van vaste organisatievormen waar de baas het voor het zeggen heeft naar fuzzy organisaties waar degene die het weet het mag zeggen. Van verticaal naar horizontaal organiseren en van transpireren naar inspireren ;^)

INSPIRATIEKRING

Om nu de daad bij het woord te voegen wil ik graag een initiatief starten om met ondernemers een Inspiratiekring te vormen waarin we met elkaar aan de slag gaan. Met elkaar ervaringen met inspirerend organiseren uitwisselen en dat ook op basis van die uitgangspunten met elkaar doen. Samen afspreken hoe we dat willen vormgeven en het vervolgens ook meteen doen, co-creerend de brug bouwen naar inspirerende organisaties. Het idee is dat we als volgt te werk gaan:

Uitgangspunten:

  • Een Inspiratiekring bestaat uit 6 ondernemers
  • We komen in een cyclus 6 keer bij elkaar
  • Iedere deelnemer organiseert een keer een sessie (met ontbijt)
  • We besluiten samen wat het thema voor een volgende sessie wordt
  • We houden ontbijtsessies van 7.30 - 9.30 uur (voorstel, zodat we nog een hele dag voor ons hebben)

Je meld jezelf aan via een mailtje naar mij. Ik start de Inspiratiekring op en leg de verbinding met andere ondernemers en ben vervolgens ook gewoon deelnemer. Indien gewenst kan de cyclus herhaalt worden en bij voldoende aanmelding start ik gewoon weer een nieuwe kring op.

Wie doet er mee?

 

Geplaatst in Ambitiancy People Process Strategy  | Getagged: Rijnlandmodel Inspiratiekring  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

How great leaders inspire action!

Ben je op zoek naar een vernieuwende manier om tot een inspirerende mission statement te komen? Op een krachtige en eenvoudige wijze duidelijk maken waar je echt voor staat? Een manier die anderen inspireert en aanzet tot actie?

Veel organisaties blijven hangen in een beschrijving van de producten en diensten die ze aanbieden (What) en hoe goed en uniek (How) ze dat allemaal doen (van buiten naar binnen). Het zorgt er vaak voor dat we verzeild raken in ‘wat’ we moeten doen en ‘hoe’ dat gedaan moet worden in plaats van stil te staan bij ‘waarom’ we iets eigenlijk willen. Zo houden we elkaar stevig bezig, zonder dat we het idee hebben echt verder te komen. We zijn zo taakgeoriënteerd dat we niet meer toekomen aan de dingen die we belangrijk vinden. Herkenbaar? Met deze video kun je je laten inspireren om erachter te komen waarom je dat allemaal doet (van binnen naar buiten).

‘People don’t buy “what” you do, they buy “why” you do it’
- Simon Sinek

Dit inspirerende verhaal van Simon Sinek is een absolute ‘must see’ voor elke manager die een inspirerende leider wil zijn. Het biedt een krachtig en eenvoudig model waarmee je echt het verschil kunt maken.

Voor diegenen die graag ook de bijbehorende tekst willen nalezen en (net zoals ik) de prachtige quotes willen onderstrepen, bijgaand het bijbehorende artikel: TED Talks Simon Sinek – Start with why

Voor de echte liefhebbers is er natuurlijk het gelijknamige boek ‘Start with why’.

Geplaatst in Ambitiancy Strategy  | Getagged: Boekrecentie Start with WHY YouTube aanrader  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Cruciale management informatie massaal verloren!

Allemaal vragen die elke manager eigenlijk direct zou moeten kunnen beantwoorden, maar vaak niet kan door gebrekkige informatievoorziening. Ik denk dat dit komt doordat de meest relevante bedrijfsgegevens niet goed ontsloten wordt, herkenbaar?

- Wat waren ook alweer de afspraken die we tijdens het functioneringsgesprek gemaakt hebben?
- Wat zou onze Account Manager ook alweer bijdragen aan het verkoopplan?
- Gaan we ons businessplan nog wel realiseren?

Tijdens functioneringsgesprekken worden ambities, gewenste resultaten en persoonlijke opleidingsplannen nauwkeurig vastgelegd. Maar deze gespreksresultaten verdwijnen vervolgens als ingevulde formulieren in de persoonlijke archieven of als bijlagen in overvolle mailboxbestanden. Hierdoor zijn deze waardevolle gegevens nauwelijks organisatiebreed beschikbaar als bedrijfsinformatie. Jammer van al die inspanningen en wellicht ook de oorzaak dat vaak zo nonchallant met functionerings- en beoordelingsgesprekken wordt omgegaan ...

Zou het niet fantastisch zijn als al die afspraken met medewerkers direct voor elke manager overzichtelijk en online beschikbaar zijn!

  • Inzichtelijk welke bijdrage elke medewerker bij zijn afdelingsplan heeft.
  • Helder wat de bijdrage van elke afdeling bij het strategisch plan is.
  • Alle afspraken met medewerkers onder handbereik.
  • Vooruit kunnen kijken naar de realisatie van uw plannen!

Back in Control - Overal uw managementinformatie overzichtelijk beschikbaar met Improving insights!

Lees meer over Ambitiancy’s online applicatie Improving insights© als dé unieke online totaaloplossing die ondernemers in staat stelt hun strategie, proces én medewerkers op eenvoudige en inzichtelijke wijze op elkaar af te stemmen. Of maak kennis met de praktijkgerichte trainingen van Ambitiancy en leer uw mensen businessplannen te maken en functioneringsgesprekken te voeren die echt bijdragen aan uw strategie. 
 

Geplaatst in Ambitiancy Strategy  | Getagged: Business in control Functioneringsgesprekken ontsloten  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

We gaan internationaal met Denso Europe!

Deze week heeft Denso Europe B.V. de opdracht gegeven voor het gebruik van Improving insights voor de afdeling Aftermarket & Industrial Solutions. Denso Europe heeft een after market service organisatie welke onder andere gericht is op de service en garantieafhandeling van diesel brandstofinjectoren en airconditioning systemen in Europa. De medewerkers zitten dus verspreid over diverse Europese landen, waarmee Improving insights nu haar Europese debuut gaat maken.

Volgens Martijn Oggel, Manager Service & Network Development bij Denso Europe, is een belangrijke reden om voor Improving insights te kiezen, dat hiermee meer inzicht in cruciale informatie gekregen kan worden. Informatie die nu nog in diverse losse overzichten en systemen zit, kan nu professioneel ontsloten worden naar alle relevante gebruikers. Met name het inzicht in de Goals & Objectives op zowel persoonlijk als afdelingsniveau is een enorme toegevoegde waarde volgens Martijn. Hierdoor kunnen we nu ook vooruit kijken naar wat de concrete afspraken met de mensen voor ons totale afdelingsplan betekenen. Ook de mogelijkheid om belangrijke documenten en bedrijfspresentaties via Improving insights te ontsluiten wordt door hem genoemd als bepalend voor deze beslissing. Niet alleen de mensen in de landen maar ook het Management krijgt hierdoor toegang tot deze informatie, waar men zich ook bevindt.

Voor meer informatie over deze organisatie kijk op Denso Europe B.V.

Geplaatst in Improving insights Strategy  | Getagged: Denso Europe Internationaal debuut  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Duurzaam ondernemen met Improving insights!

Zou het niet fantastisch zijn als de inspanningen van uw organisatie om duurzaam te ondernemen ondersteund zouden worden door een online MVO Management Systeem? Een management systeem waarin je MVO kunt bewerkstelligen en realiseren inclusief stakeholder management en indicatoren. Uw duurzame doelstellingen en prestaties inzichtelijk in kaart gebracht, toegankelijk via internet en ook nog eens tegen uitermate lage kosten. 

De webapplicatie Improving insights is ontwikkeld om succesvol ondernemen makkelijk te maken, maar ook duurzaam ondernemen wordt nu makkelijker. Dit werd me gisteren duidelijk in een inspirerend gesprek met Dirk RegenboogNew Business & Key Account Manager bij Bureau Veritas.
Volgens Dirk Regenboog is Improving insights namelijk uitermate geschikt om in te zetten voor certificering volgens de MVO Prestatieladder. Er zijn momenteel veel organisaties zoekende naar zo'n systeem en naar ondersteuning bij de toepassing bij duurzaam ondernemen. Juist doordat Improving insights standaard met indicatoren werkt om strategische doelstellingen vast te leggen en door te vertalen naar afdelingen blijkt deze uitermate geschikt te zijn. Ook de mogelijkheid om doelstellingen, actieplannen en ontwikkelingsafspraken vervolgens per medewerker vast te leggen sluit uitermate goed aan bij de eisen die hieraan gesteld worden.

Aangezien binnen Improving insights standaard al kan worden voldaan aan de belangrijkste internationale normen (ISO 9001, ISO 14001 en OHSAS 18001), wordt  hiermee ook aan een belangrijke randvoorwaarde voldaan om aan de certificatie eisen van de MVO Prestatieladder te voldoen. Vanaf niveau-3 op de MVO Prestatieladder dient namelijk aan één van de internationale normen voldaan te worden en op niveau-5 zelfs aan twéé.

Het 'enige' wat u als organisatie nog hoeft te doen is de keuze voor duurzaamheid te maken en de MVO Prestatieladder (verder) te beklimmen. En als u die eerste stap al gezet heeft, weet u nu ook dat dit makkelijker kan.

Zie voor meer informatie De MVO Prestatieladder en Improving insights.

Geplaatst in Improving insights Strategy  | Getagged: MVO MVO Prestatieladder Duurzaam ondernemen  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy icon ambitiancy

NIEUW: Open trainingen

Tot nu toe gaf ik mijn trainingen uitsluitend bedrijfsintern en waren deze hierdoor niet voor iedereen toegankelijk. Een aantal trainingen die ik verzorg zijn echter uitermate geschikt om ook als open training te organiseren. Zeker nu steeds meer ondernemers gebruik gaan maken van de webapllicatie Improving insights, onstaat er vraag naar de achterliggende gedachte en praktische ondersteuning bij het toepassen daarvan.

Vanaf september dit jaar zal ik onderstaande open trainingen verzorgen, welke helemaal zijn afgestemd op de mogelijkheden van Improving insights:

De data zijn zo gekozen dat je in oktober al je Businessplan voor komend jaar gereed kunt hebben en direct kunt beginnen met heldere afspraken te maken met je medewerkers tijdens de functioneringsgesprekken die daarop volgen. Als je ook je processen nog op orde wilt hebben en verantwoordelijkheden kernachtig in kaart (middels RASCI), kies dan voor de workshop Process Management. Lees meer over deze trainingen door op de betreffende banner te klikken en schrijf je nu al in op een van de ingeplande dagen of vraag naar de bedrijfsinterne versie.

Geplaatst in Ambitiancy Improving insights People Process Strategy  | Getagged: Open trainingen  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Nooit meer reorganiseren!

Vanmorgen was ik bij een (potentiële) klant om bij te praten over de ontwikkelingen en om hen te vragen of ik nog iets kon betekenen om ze te helpen meer business te genereren (conform mijn voorstel). Het verrassende antwoord was dat ze aan het reorganiseren waren en op dit moment geen tijd hadden, voor meer business … Ik weiger dit te begrijpen en snap ook werkelijk niet waar organisaties mee bezig zijn die zeggen geen tijd te hebben voor hun business omdat ze ‘aan het reorganiseren zijn’.

Zou het niet fantastisch zijn als organisaties hun strategie perfect in lijn weten te brengen met de benodigde processen zodat het talent van de mensen optimaal benut wordt en gezamenlijke ambities waar gemaakt worden!

Dan hebben we het nooit meer over reorganiseren maar alleen nog maar over anticiperen op gewenste veranderingen om optimaal te voldoen aan klantwensen.  Dan hebben we het alleen nog maar over hoe we meer waarde kunnen toevoegen voor onze klanten. Dan hebben we het over wie daar optimaal aan bij zouden kunnen dragen. Dan hebben we het over het denken in mogelijkheden en het inspireren van mensen om datgene te doen waar ze goed in zijn. Dan hebben we het over teams van mensen met dezelfde klanten in plaats van met dezelfde functie, want dan hoeven we niet meer te reorganiseren, dan nemen mensen zelf die beslissingen die het beste passen bij de situatie: optimaal inspelen op klantwensen en deze zelfs overtreffen!

Dan hebben we het over inspiring people, en dat is iets heel anders dan reorganiseren!

Geplaatst in Ambitiancy Strategy  | Getagged: Klant  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy

Werken met de Total Performance Scorecard

Iedere leidinggevende erkent het belang van verandering voor het voortbestaan en de groei van de onderneming. Maar hoe maakt u hiervoor de motivatie en passie bij uw werknemers los? Dit boek geeft u het antwoord: door te beginnen bij het niveau van de individuele werknemer en zijn eigen doelstelling. ‘Werken met de Total Performance Scorecard’ biedt een instrument dat helpt uw organisatie in kaart te brengen en haar beter te laten draaien. Creëer met behulp van de oefeningen en de praktijkvoorbeelden een lerende organisatie waarin persoonlijke ambities en die van de organisatie elkaar versterken.

Zo geeft de tekst achterop het boek in ieder geval weer, inclusief positieve referenties van gerenommeerde lezers. Ik heb het boek al geruime tijd op de plank staan en ben er de laatste tijd pas echt aan toegekomen en ben het boek ook echt gaan waarderen. Wat mij met name aanspreekt zijn de vergelijkingen waarin Ramperstad situaties beschrijft vanuit ‘Hoe het eerst ging’ en vervolgens ‘Hoe het nu gaat’, met toepassing van TPS. Dit gecombineerd met de uitgewerkte voorbeelden van kritische succesfactoren, organisatiedoelen en prestatie indicatoren geeft dit boek een heel praktisch houvast voor diegenen die met de Balanced Scorecard willen gaan werken. Maar wat me met name aanspreekt is, hoe de schrijvers er in geslaagd zijn er een menselijk instrument van te maken, wat helpt met passie en ambitie vorm te geven aan samenwerking binnen organisaties. Want dat willen we volgens mij allemaal!

En voor diegenen die zich voor aan het bereiden zijn om de online applicatie Improving insights te gaan gebruiken heb ik een prettige mededeling, de beschreven systematiek wordt volledig ondersteund door de Strategie-module van deze applicatie! Hen zou ik willen adviseren om met name hoofdstuk 6 Formuleren van de Organisatorische Balanced Scorecard te lezen, met hele praktische voorbeelden.

Improving insights maakt succesvol ondernemen makkelijker!

Geplaatst in Ambitiancy Strategy  | Getagged: Balanced Scorecard Boekrecentie  | Een reactie plaatsen

icon ambitiancy icon ambitiancy

Strategy mapping

Ik werk al geruime tijd met de perspectieven van de balanced scorecard om te toetsen of strategische doelstellingen wel ‘in balans’ zijn. Hiermee bedoel ik dat er niet alleen naar financiële factoren gekeken wordt en naar factoren die met name gericht zijn op het verleden, maar dat er ook naar factoren gekeken wordt die meer op de toekomstgericht zijn. Praktisch gezien betekent dit dat je naast het Financiële- en Interne processen perspectief ook naar het Klanten- en Innovatie & Leer perspectief kijkt. Er is echter nog een extra hulpmiddel wat helpt de strategische keuzes te visualiseren, welke ik jullie niet wil onthouden, namelijk de Strategy Map.

De Strategy Map (zie afbeelding) van Kaplan Norton geeft op een krachtige, visuele manier de samenhang weer tussen de strategische doelstellingen van een organisatie. Veel strategieën falen tijdens de implementatie fase door een gebrekkige communicatie hierover en door een slechte aansluiting met de praktijk. Strategy Maps hebben een specifiek doel, ze worden opgesteld om de kloof tussen globale strategische uitspraken en specifieke strategische doelen te dichten. Een Strategy Map helpt deze kloof te overbruggen door de strategie, operationele activiteiten en meetbare indicatoren met elkaar te koppelen.

De Strategy Map wordt opgebouwd van boven naar beneden, in vier logische stappen:

1. Beschrijving van het Financiële perspectief;

2. Formuleren van de strategie en de beschrijving van het Klant perspectief;

3. Maken van de vertaalslag naar het perspectief van de Interne processen;

4. Met de strategie in lijn brengen van het menselijke kapitaal, de technologie en de cultuur (Innovatie & Leren perspectief).

Zelf ben ik een voorstander van het koppelen van de strategische doelstellingen aan de betreffende processen om deze vervolgens door de verantwoordelijke teams om te laten zetten in concrete actieplannen. Hierdoor stel je zeker dat teamdoelstellingen en actieplannen afgestemd zijn op de strategie van de organisatie en ontstaat er een praktisch en resultaatgericht stuurmiddel, volgens de gedachte: Strategy down & Plans up. De online applicatie Improving insights ondersteund deze manier van denken en werken en maakt daardoor succesvol ondernemen makkelijker.

Bron: Balanced Scorecard Kaplan Norton

Geplaatst in Ambitiancy Improving insights Strategy  | Getagged: Balanced Scorecard Strategy mapping  | Een reactie plaatsen