icon ambitiancy

Klantgedreven organiseren

 

‘In plaats van medewerkers met dezelfde fúnctie bij elkaar te zetten,
zou je medewerkers met dezelfde klánten bij elkaar moeten zetten.’

- Arno Schilders

Bij functioneel ingerichte organisaties is men, veelal vanuit efficiency overwegingen, gewend om medewerkers met dezelfde functies bij elkaar te zetten. Veelal met als neveneffect dat de efficiency, door suboptimalisatie en overdrachtsproblemen, juist afneemt. Door de grotere afstand neemt veelal ook de betrokkenheid bij de klant af en door de opdeling van het werk tevens de arbeidssatisfactie.

Bij klantgedreven organisaties daarentegen probeer je juist aansluiting te vinden en te houden bij de klantvraag door medewerkers met dezelfde klanten bij elkaar te zetten. Met als gevolg dat niet alleen de klantvraag beter en sneller beantwoord wordt, maar ook dat de betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers groter wordt.

Eigenlijk best vreemd dat de reflex om organisaties functioneel in te delen toch zo groot blijft. Zou dat misschien komen omdat het management in organisaties veelal ook is opgevoed met de ogenschijnlijke efficiency van de functionele organisatie (oftewel de ‘hark’). Of zou het toch komen doordat de bekendheid met, en daarmee mogelijk ook het vertrouwen in, het alternatief van de klantgedreven organisatie nog niet zo groot is?

Geplaatst in Ambitiancy | Geplaatst in Process | Getagged: Rijnlandmodel Quotes Organiseren 2.0 | Een reactie plaatsen